روانشناسی رنگها یکی از مباحث جذاب در روانشناسی میباشد که از گذشته مورد توجه بوده است. امروزه موضوع رنگ در زمینههای جالبی مورد مطالعه قرار میگیرد که روانشناسی رنگ ماشین یکی از جدیدترین آنهاست. در این نوشته میخواهیم ببینیم از نظر روانشناسان، هر رنگ ماشینی بیانگر چه نوع شخصیتی و روحیهای است.
روانشناسی رنگها موضوع بحثبرانگیزی در روانشناسی محسوب میشود. در گذشته و در دوران مصریان باستان اطبا از رنگها برای درمان بیماریهای مختلف بهره میگرفتند. در روانشناسی مدرن، اگرچه تاکید میشود در بیان تاثیرات رنگها اغراق شده است، اما در عین حال برخی تحقیقات اثر روانی برخی از رنگها بر روی عملکرد انسان را تایید کردهاند.
تحقیق بر روی روانشناسی رنگ کالاهای مختلف از جمله ماشین، اکثرا توسط موسسات تجاری و به منظور بازاریابی و پیشبینی فروش صورت میگیرد. با این حال دنیای رنگها برای هر فردی جذاب است و سایر افراد نیز عموما به مطالعه نتایج چنین تحقیقاتی علاقه نشان میدهند.
انتخاب رنگ ماشین به عنوان یک کالای لوکس و مهم در زندگی امروزی میتواند ابعاد جالبی از شخصیت و روحیات افراد را آشکار کند. در ادامه نتایج یکی از مطالعات و نظرسنجیهای انجام شده در حوزه روانشناسی رنگ ماشین را مطالعه میکنیم.
رنگ سفید
رنگ سفید بیانگر تازگی و پاکیزگی است. این رنگ اغلب توسط افرادی انتخاب میشود که حس جوانی داشته و به کالاهای مدرن علاقه دارند.
رنگ مشکی
رنگ مشکی رنگ قدرت است و به همین علت اغلب خودروهای لوکس و گران، مشکی رنگ هستند. در نگاه افراد مختلف ماشینهای مشکی جذاب، قدرتمند، و رمزآلود هستند. با این وجود برخی افراد نیز این رنگ را تهدیدآمیز و دلشورهآور توصیف میکنند.
رنگ نقرهای
سومین رنگ محبوب ماشین، نقرهای میباشد که با مفاهیمی همچون نوآوری و مدرنیته در ارتباط است. اغلب محصولاتی که از آخرین فناوریها بهره میبرند رنگ نقرهای دارند و توسط کسانی انتخاب میشوند که همواره به دنبال محصولاتی جدید، مدرن و مبتکرانه هستند.
رنگ قرمز
قرمز رنگی بیپروا بوده و توجهات را به سمت خود جلب میکند. علاقه به ماشینهای قرمز نشانگر این است که فرد میخواهد تصویری جسور، با اعتماد به نفس بالا و قدرتمند از خود ارائه دهد.
رنگ آبی
آبی اغلب با عنوان رنگ پایداری، ثبات و ایمنی توصیف میشود. افرادی که ماشینهای آبی سوار میشوند تصویری از یک فرد قابل اعتماد و قابل اتکا از خود به نمایش میگذارند.
رنگ زرد
پژوهشگران اعتقاد دارند، سوار شدن ماشین زرد میتواند نشانگر این باشد که شما به طور کلی فرد شادی هستید و بیشتر از دیگران جرات ریسک و خطر کردن دارید.
رنگ خاکستری
ماشین خاکستری انتخاب افرادی محسوب میشود که دوست ندارند زیاد جلب توجه کنند و ترجیح میدهند یک انتخاب زیرکانه و نامحسوس داشته باشند.
بدون شک انتخاب رنگ ماشین به عوامل مختلفی همچون قیمت و مدلهای موجود وابستگی دارد و نمیتواند به طور مطلق ویژگیهای شخصیتی فرد را بیان کند. با این حال میتواند اندکی در ذهنیت اطرفیان شما تاثیر داشته باشد. همچنین باید اشاره کرد که تحقیقات صورت گرفته در این زمینه قطعیت ندارند اما میتوانند اطلاعات نسبی خوبی در اختیار علاقهمندان قرار دهند.
فروشگاه مرکز یدک با هدف ارایه خدمات گسترده و با کیفیت بر اساس استانداردهای جهانی توسط عاملیتهای مجاز خود اقدام به
سرویس دهی در حوزه لوازم یدکی هیوندای نموده و قدم های استواری را در جلب رضایت مشتریان ارجمند برداشته است.